Support JDT Blogger

Thursday, September 13, 2012

Pengalaman bersalin Dengan Cara Induce

Aku nak bercerita sikit pengalaman bersalin dengan cara induce.Aku melahirkan Helena dengan kaedah inilah.Tarikh jangkaan bersalin 12.3.12.Tapi di lanjutkan hingga 18.3.12.Di lanjutkan kerana?Kerana baby tak mahu keluar ler pd jangkaan tarikh itu.hehe.Ini pun aku yang menyerah diri paksa dia keluar.

Kalau nak lebih lanjut info mengenai induce ni korang pegilah sini ye.Aku malas nak paste2 bagai ni.Aku nak cerita pengalaman bersalin aku secara induce je ni.

Aku kene masuk ubat melalui faraj sebesar i ruas jari kelingking tu ha.Doktor akan masukkan dan tak bagi aku bergerak dlm ms 1 jam sbb takut ubat tu jatuh.Masuk dalam pukul 5ptg mula sakit dalam pukul 7 mlm.Tapi sakit manja2 la.Bila masuk pukul 11 mlm mcm tu dah mula dah aku tak tentu arah tekan bell untuk amik injection sbb tak tahan na.Zass kene inject dan ms tu bukaan pun masih 1cm.Ahaks...Mati tak?....Matilah dh mcm cacing kepanasan kat atas katil bru  1cm jek..hmmm...

Bila dh amik injection keadaan kembali tenang2 smpai lah jam dh tunjuk hampir 2.30pg dia buat hal lagi..Aku dah ketuk2 bontot dah nak ilangkan sakit.Tapi tak terdaya smpai lah aku duduk kat toilet lama jugak sbb rs nak berak kencing bagai.Nurse dtg check bukaan sekali dah 5cm..wow..wow...cepat pula.

Turun labour room yang tak smpai beberapa minit tu dh terus terbukak 8cm..Untung kan nasib aku....selang 4 5 minit gitu dia tengok air ketuban dah pecah n check dah 10cm..Bagus ..dah boleh terus teran....Hmm..Alhamdulilah senang..Cuma nak teran je payah.Aku ada cerita pengalaman bersalin kat sini rerajin lah jenguk ye...Yang benarnya nak bgtau.Tak semua yang bersalin cara induce akan rs sgt2 sakit or sgt2 susah.Mb ada kes memang kene masuk ubat 2 kali baru nak terbukak.

Tp rezeki aku Bukaan pd awal memang lmbt.Tapi bila dah masuk 5cm terus je terbuka laju.Ada yang kata mb sebab ubat tu membantu .Ntah..Hagaknya lah.Aku pun beranak baru sekali.

8 comments:

  1. pengalaman setiap ornag berlainan..
    Yana baca cerita akak ni macam laju2 je semua,, huhuu

    ReplyDelete
  2. Ya Allah... Takut, ngerinya.. Farah kalau esok x bersalin 11/4 dah kene masuk wad.. paksa bersalin... Ya Allah permudahkanlah bagiku.... Amin

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah.. Semuanya selamat.. Myra pun akan di induce esok.. Doa2kn smuanya berjalan lancar yer.. Aminnnn

    ReplyDelete
  4. saya nak share je pengalaman ni kat fb

    ReplyDelete
  5. pengalaman saya sendiri melahirkan ank sulong secara induce lbh mudah dari ank kedua secara normal..induce cepat sikit bukaan dari normal, tggu lama untuk fully dilated..

    Anakku Lahir 37 Minggu Secara Induce Kerana Kecil Dari Usia Kandungan

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...