Support JDT Blogger

Wednesday, May 8, 2013

Helena Zahra With FM (ANMUM VS ENFAGROW A+)

Ritu aku ada cakapkan yang Kina dah tak menetek lagi dengan aku.Bukan terus tak menetek tapi aku dah campurkan dengan FM.Atas sebab susu aku makin kurang dan beberapa sebab yang tak dapat di elakkan.Hehe.Jadi aku punya stok pun dah umpama kais pagi mengais2...Kais petang tak terkais2.Bergitu lah hendaknya.

Jadi dah lama jugak aku tinggalkan proses mengepam.Dari tengah bulan 2 rasanya.Alat mengepam pun dah berbungkus rapi kat dalam laci.So bermula dari 23.2.13 Helena sudah start FM.Sorry ea Helena mummy mu ini terpaksa.

So sudah pasti ibu2 yang biasa menetek kan baby akan blur2 nak bagi susu FM apa kat anak.Aku ke JUSCO pergi tempat bahagian susu belek2 tengok2 jugak.Poning oi nak pilih mana.Pastu aku ternampak lah ANMUM ESSENTIAL ada kotak kecik dlm 200g isinya.Harga if tak silap aku dalam RM16.50 lah agaknya.So rembat lah.Aku mcm rasa susu ni bagus sebab less sugar kan.


Ni yang kotak kecik anmum.Untuk Susu lain memang takda.Beli yng besar 500g punya RM26.50 dekat mydin.tu untuk langkah 3 punya lah.So hampir nak dekat 2 bulan jugak lah aku beli susu ni.Harga memang mampu lagi.Sebab dalam sebulan Kina perlukan 2kg susu.1kg kat umah BS dan 1kg standby kat umah aku.

Tapi haritu Kina di landa demam dan batuk yang berlanjutan lepas minum FM ni.Ubat batuk antibiotik smua abis dah di telan.Ada jugak suggestkan madu.Pun aku try jugak dan lelama batuk makin nampak kurang.Tapi selang sekejap berkahak lagi batuk dia.Hampir sebulan lebih okeh.

Pegi lagi jumpa dokter tanya kalau perlu refer hospital ke apa.Tapi bila die check kahak dah nampak kurang.Aku rs sebab bantuan madu lah jugak.Sebab kalau dgn ubat dia kurang jalan.Lepas tu doc advise suruh tukar susu.Sebab Kina kan masih dalam proses nak serasi dengan FM, jd dia kata mungkin Anmum tak sesuai untuk dia.

Anmum ni yang aku tengok lah pada Kina susu dia ni jenis mcm lemak berkrim tau.Kalau Kina minum susu tu, bau kat mulut macam masih melekat lagi.Lepas tu kalu berak dia memang lawas lah.Tetiap hari berak kemain banyak lagi.Kalau tengok structur susu dia ada nampak kasar sikit la.Aku tengok kelebihan ada pada anmum tapi mungkin kurang sesuai dengan Helena.

Sebenarmya doc suggest aku amik susu soya untuk seketika.Bila aku search khasiat susu soya ni ramai plak kata tak bagus untuk perkembangan budak.Jadi aku batalkan niat itu lah ye.Pegi lagi JUSCO pastu ada akak ni tengah promote tentang susu Enfagrow A+.Dia cakap aku susu ni bagus sebab melindungi kanak-kanak dari batuk /astma dan kandungan DHA dia lagi tingi.Jadi aku ni dah terpengaruh lah dengan celoteh akak tu kan.Lelema terbekenan lah jugak.

Aku dah lama tau perhatikan susu ni.Dulu ada usha2 jugak.Tapi bila tengok harga rasa cam nak ternganga kejap.Kina pulak suka betul dengan iklan susu ni yang budak ketuk2 besi kuar lagu tu ha..Jadi semakin lah membuak aku perlu beli susu ni untuk Kina. Bila En Hanafee bg hint Ok je...Apa lagi lelaju mak eh meng'grab'....Hakhak...Nak beli yang kecik untuk percubaan takde pulak jadi terus je lah ambil yang 650g harga dalam RM45.

So far Kina okeh je dengan susu ni batuk berkahak pun dah takde lagi..Dan aku perasan otak dia berkembang dengan baik jugak la...Ke perasaan aku ke atau Kina dah makin besar atau jugak pengaruh susu itu.......Berak cuma kurang sikit lah tapi kencing mak ai..Kejap je dah berat pampers nya.Lawas kencing.Pastu susu dia kalau kita rs dengan jari pun mcm tak berapa nak manis sangat lah.Bila Kina minum bau mulut dia mcm susu pun takde lah melekat sangat macam anmum tu ha.

Haritu aku beli yang 1 kotak ada 2 isi yang berat nya 650g x2 = 1.3kg.Beli kat farmasi sebab kononnya ada less harga dalam RM84.Tapi semalam aku pergi kedai ubat Cina harga kat situ dalam RM79 jek.huh....Mencik.....

         
Ni ha bentuk susu dalam kotak yang ada 2 pack

Dah lah cite pasal susu kemain panjang na lagi.Nenanti aku update lagi pasal susu FM ea.Kalau ikutkan menyusu badan lagi senang sebenarnyakan.Takde lah alahan bagai macam ni.hehe.Lagi plak sekarng kalau nak berjalan banyak na bende nak di hangkut dengan botol,susu air panas bagai.Kalau dulu bwk tetek je kememana......Mintak maaf Kina sesungguhnya mummy mu ini terpaksa...Dah bye.


Tabiat menyusu Kina adalah menyusu sambil gentel telinga Tiger.Wajib tiger ni ada time menyusu.Kalau tak di arah2 nya kita tanya tiger mana..cepat ambik letak kat tangan dia.Hahaha...

37 comments:

  1. ha... beli susu kat kedai ubat cine kat gelang patah tu murah sket. susu eva beli kat situ jer dan pilihan yg same enfagrow A+ jugak. hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak dapat harga murah memang kena rajin survey harga. Cuma hati hati je la, bila nak murah takut kena susu enfalac tiruan. Lagi banyak halnya, bawa mudarat.

      😂 Sekarang ni macam macam benda

      Delete
  2. Ha samalah, bila anak minum enfagrow rasa macam otak dia berkembang dgn cepat. haha perasaan je kot sebenarnya tapi ntahla.. kehkehkeh.. bab berak lak, 2x sehari.. haha.. tapi najis okay je.. terlebih lawas..


    err terpaksa, pregnant ke? :p

    ReplyDelete
  3. susu nie mmg mahal kat Malaysia..tapi kat Thailand murah giler2...aku selalu bli stok 2 bulan...sbnya susu nie made in Thailand..kalo xcaye cuba tegok logo halal?from Thailand....hahaha.....aku sendiri call enfa Malaysia n mmg ternyata mmg enfa Malaysia ambik produk dari thaimad tapi packg di sini...tapi tanda logo halal masih from Thailand...kadang2 kesian kat org belah selatan beli dengan harga bapak punya mahal..bagi kami org yang dekat dengan sempadan nie jimat..penting 2...haha....sebenarnya harga enfa nie xmahal pon....sama ja dengan susu lain kalo kat sana ada 2.4kg tapi kat sini xde saiz besar 2 1.7kg jew paling besar itu pun dah >rm100....kan3?kalo boleh wat bisnes nie jual susu...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup..laki aku klau ada outstation belah2 utara akan terus masuk thai n borong susu habis habisan...hik3..dulu before 1 year minum enfalac..skang baru tukar enfagrow A+..bapak mahal 1kg+ dh rm100+ kot..aiyak!!!bilala nk g thai lagi ni..........

      Delete
  4. Sy bg anak minum enfagrow slps susu bdn sy kering...sehinggalah sekarang...alhamdulillah dgn izin Allah anak sy blh membaca dr umur 4 thn lg...skrang anak dh darjah 2..perkembangan akademik alhamdulillah bagus..mgkn susu ni membantu jgk...bolehlah cuba ya ibu2..

    ReplyDelete
  5. Tumpang lalu ade sesape nk bli x enfagrow A+ perisa original? Saye bli bnyk dulu tp suddenly anak saye stop minum susu. Expired bulan 10 2015. Ade tujuh kotak yg 1.5kg. Nk tolak harga murah je sbb xnk bazir je. If nk email saye kaytyoong@gmail.com

    ReplyDelete
  6. salam....stok susu enfagrow murah step 3 perisa ori 1.3 kg....stok terhad harga istimewa..murah dr harga asal 0172794115

    ReplyDelete
  7. saya pula lebih beralih pada susu keluaran bumiputera, ada susu kambing dan ada susu lembu, mereka tambah baik dengan makanan sunnah, ruqyah dan doa syifa'...
    juga ada AHA dan DHA
    maklumat lanjut sila ke:
    http://www.assalam.com.my/?page=susu_bayi_islamik

    ReplyDelete
  8. enfagrow dan enfalac murah. stok terhad. whatsapp sy 0193304469

    ReplyDelete
  9. saya baru try bagi anak minum susu ni.. hemm.. baru 2 hari.. risau plak bilka tengok anak start selsema dan batok lepas minum susu ni..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...