Support JDT Blogger

Thursday, February 15, 2018

Pengalaman Melahirkan Anak No 4

Allhamdulillah.Tahniah pada diri sendiri sebab selamat melahirkan anak no 4 dengan jayanya.Ku kongsikan cerita ye.lebih kurang dengan pengalaman yang lepas cuma keadaan nya berbeza.Bergitu...mihmih

Start mula rasa sakit tu..eh sorry, bukan sakit, tapi keluar darah.Ikutkan pada due adalah 30.10.2017.Start mula keluar tanda 27.10.2017.Tengah iron baju nak pergi keje laki bini.Terasa macam ada lendir keluar , terus pergi toilet check, tengok ada darah dan lendir.Ok dah mula rasa acah-acah berdebar.

Kejut suamiku, cakap elok-elok je pun takde lah gabra macam dekat dalam tv tu.Boleh pulak En Hanafee kata dia kene masuk keje sebab ada keje dia yang tak settle lagi.Aku pun kata.aku takde rasa sakit lagi.Cuma tanda je ni, pulak aku pun ada keje belum settle plus meja tak berkemas lagi.Jadi masing-masing ambik keputusan pergi keje.ekeke.

Masa nak hantar anak pergi rumah nenek mereka tu dah ada jugak rasa contraction.Tapi tak kuat sangat.Takpelah ku layan kan aje.Cakap dekat En Hanafee aku halfday je kot rini.Tapi sudahnya fullday keje.haha sebab sakit tak kerap.Biasa je.Masa nak balik keje baru cakap dekat budak ofis yang aku dah keluar tanda dari pagi cuma contraction datang dan pergi.Dah diaorang membebel pulak cakap dah tanda sibuk nak datang kerja...huhu

Watsup pulak dekat group tanya ibu-ibu lain, dah keluar tanda dan tak rasa sakit sangat kene serah diri ke? Diaorang suruh serah diri sebab takut ada apa-apa jadi plus mulalah cerita menakut-nakut kan aku.Jadi aku kata En Hanafee jom lah malam ni kita pergi sepital.

Sampai sepital dalam lebih kurang pukul 9.30mlm.Contraction pun manja na lahai.Pergi daftar semua dia tolak aku ke labour room untuk check jalan.Bila check dia kata dah 5 cm.huhu...Nurse kata masuk wad lah dulu, Maybe esok bersalin.Jadi aku pun masuk lah wad.Bila baring-baring contraction datang menyerang.Tu memang standart kot.Bila kita kene seluk mesti akan rasa sakit datang.Buat-buat tido pun sakit terasa jugak.Jadi tak selesa.Aku tengok jam baru pukul 2 pagi.Cuba tahan lagi, tapi dalam hati pikir baik beranak pagi ni je..Kurangnya esok boleh keluar.Kalau beranak esok pagi tu..Kompom esoknya lagi baru boleh balik.

Jadi ku panggil je nurse cakap dah tak tahan.Diaorang tolak ke LR dan check jalan baru 7cm.Tapi dia kata boleh lah kalau nak beranak.Masa tu ada nurse ni baru dia bagi tahu yang Dr Rohaini yang patut menyambut aku beranak emergency leave.En Hanafee dah bengang jugak sebab diaorang tak bagitahu awal masa kiatorang daftar lagi.Tapi nurse tu macam banyak kali mintak maaf sebab tak info awal.Sudahnya teruskan je lah.Dah aku pun terbaring kat situ dah tukar baju segala.Dr ganti masa tu Dr Ragesh.Cuak tahu tak masa tu.Takut pulak kene dengan Dr lelaki.Tapi bila dia sampai and buat kerja dia dia very the lemah lembut and nice spoken.ngeh..ngeh...

Diaorang kata aku beranak secara natural.Takde drip water, takde cucuk2 jarum.Kira ko beranak ni macam beranak dekat rumah tapi cuma beza ada dokter dengan nurse dekat situ bagi semangat dan tolong aku.Untuk sekian kalinya untuk kali ni masa nak meneran contraction takde.😓Ikutkan kalau nak meneranbila contraction datang kan.Abis kalau datang nya kejap na mana gaya aku nak teran.Serius aku boleh ketawa senyum sambil bual-bual dengan En Hanafee and nurse kat situ.Aku tak boleh teran ..nak tunggu contraction sampai lambat sangat.Tido budaknya kat dalam gaknya.

Puas jugak lah aku teran.Buat malu je kan anak dah 4 pun tak pandai.Bila rasa gitu aku stress tak dpat teran.Mula aku nak jerit dalam LR tu.Bila jerit pekik pukau gitu baru lah rasa baby tu nak keluar.Walaupun Dr banyak bantu bukak tetap jugak lah meroyan dalam tu tak tentu arah.haha.Sampai bengang En Hanafee dengan aku.Gasaklah situ.Asalkan puas melontar vokal dan akhirnya keluar jugak si kecik ni.Adoi lah, pengsan bila mengenangkan.Aku tanya dia tak boleh gunting ke biar budak meluncur keluar laju sikit.Dr kata aku pakai kaedah natural.Lagi2 natural yang dia cakap.Aku ni dan nak macam separuh mati teran baby tak keluar.

Tarra fresh from oven nih.Untuk anak no 4 ni ku dapat gegirl.2 pasang dah anak. 2 pompuan and 2 lelaki.Lahir 28.10.2017 pukul 4.30 pagi

Nama di beri Hayfa Zulaikha.Sepenuhnya ku yang bagi.Hehe.Ikut macam nak Hayfa Zalikha.Tapi maksud Zalikha tu takde.Tukar jadi Zulaikha.

Ok dah penat taip...mihmih...Tunggu cerita next pengalaman melahirkan anak ke 5. ....hahaha...Bai

3 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...