Friday, February 24, 2012

Bagaimana Rasa Kontraksi Dan Tanda2 Baby Sudah Mahu Keluar?

Confius sudah ok.Maklumlah ini adalah kali pertama,jadi sebarang tanda yang wujud menimbulkan kekeliruan.Keliru dari segi kontraksi yang adakala menyerang tapi sudah macam chipsmore.Kejap ada kejap hilang.Keliru dari lelehan vagina di panty liner tu,adakah ianya air ketuban kebocoran atau memang lelehan vagina yang bertambah.kan?

Ke sebab saya terlebih xcited sampai tak boleh nak bezakan semua itu ekk...ekeke....Saya cedok info di baby centre td lebih kurang macam ni lah dia kata:

Simptom melahirkan ni adakala berbeza untuk setiap wanita.Tetapi boleh lah kita rujuk 1 atau lebih daripada 5 perkara2 berikut yang kebiasaannya akan berlaku kepada ibu-ibu yang dah sampai tahap baby mahu melompat keluar ye..hehe..:

  • Serviks jadi lebih lembut ,nipis dan akan mengembang.
  • Berlakunya kontraksi pada tahap yang kerap.
  • Mungkin mengalami sakit di bahagian pinggang belakang dan berlaku kekejangan
  • keluar sedikit darah bercampur lendir serta kontraksi
  • Keluarnya air ketuban

Ok itu info saya dapat dari baby centre ye.Info yang saya dapat dari pengalaman kawan2 terdekat :

  • Perut mengeras dan kejang selama beberapa jam yang boleh buat dia tersandar tepi dinding.
  • Perut memulas-mulas rasa macam nak berak, kebetulan esok nak checkup tgk2 dah bukak 4cm.
  • Keluar darah dan lendir campur kontraksi.
  • Keluar air ketuban cket2 n lama2 byk.

Ok itu jek lah.kebanyakkan nye perut memulas2 yang saya dengar dari pengalaman kawan-kawan.Sy sering kali mengalami keadaan perut memulas2 ni.Tapi memulas2 sebab memang nak keluar isi ye.Lepas tu terus ilang.Confiuskan.hehe..

Tambahan info lagi, untuk mengetahui tanda2 baby sudah hampir ke pelvis adalah:

  • Kurangnya rasa pedih ulu hati
  • Lebih mudah bernafas
  • Merasakan tekanan yang meningkat di bawah abdomen 
  • Membuang air kecil lebih kerap dari selalu
  • Merasakan bebanan di bahagian bawah dan sukar untuk berjalan

Abaikan kalau ayat tunggang terbalik.Bye...

2 comments:

  1. tp sy mmg kerap bery n shi2...ssh jgk nk tau mcm mne tanda2 ni...lgi2 tang mengembang tang miss v...ari2 dok check sndri...tp xtau huhu...kaki bngkak nk susut pn naik bngkak smula dah ni...harap2 cpt la tnda lain wujud...

    ReplyDelete
  2. betul...nak tgk perut jatuh pun tak reti ya alah...sador bdk kepala dh nak terkeluar separuh ekk bru sedor tanda..hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...